09:40

Ajvar


Ajvar, czyli sos warzywny z pieczonej papryki, bakłażanów, pomidorów i dodatków, już dawno skradł moje serce, ale pierwszy raz przygotowałam go sama. 
Z podanej porcji wychodzi duży garnek ajvaru - przełożyłam go do małych słoiczków i zapasteryzowałam. 
Zimą będzie cieszył podwójnie. 
Ajvar można spożywać jako dodatek do pieczywa, świetnie komponuje się z serami i wędlinami.
Łyżka ajvaru dodana do sosu pomidorowego świetnie wzbogaca jego smak. 

Składniki:

  • 2 kg czerwonej papryki
  • 2 średniej wielkości bakłażany (ok. 800 g)
  • 4 średnie cebule
  • 8 ząbków czosnku
  • 8 średnich pomidorów
  • ostra papryka (ilość według uznania, ja użyłam suszonych płatków - 1 kopiasta łyżeczka, 2 małe ostre papryki powinny wystarczyć)
  • 5 łyżek papryki słodkiej suszonej (można część zamienić na paprykę wędzoną)
  • 1/4 szklanki oliwy
  • 4 łyżki octu
  • 4 łyżki miodu
  • sól (około 2,5 łyżki)
Przygotować dwie duże blaszki (takie na cały piekarnik). Papryki umyć, przekroić na pół, oczyścić z nasion i ułożyć na blaszce (wyłożonej papierem do pieczenia - papryki układać rozcięciami do dołu). Bakłażany umyć, osuszyć, pokroić w plastry i również ułożyć na blaszce. Cebule obrać i pokroić w ćwiartki, czosnek pozostawić w skorupkach. Pomidory umyć, osuszyć i naciąć na górze (w krzyżyk). Wszystkie warzywa wstawić do nagrzanego do 180 stopni piekarnika i piec do momentu, aż na papryce pojawią się czarne plamki (około 1 godziny). Jeżeli bakłażan zbyt mocno się zrumieni to wyjąć go nieco wcześniej. 
Po wyjęciu papryk z piekarnika najlepiej włożyć je do zamkniętego pojemnika, żeby się dodatkowo zaparowały - wtedy skórka schodzi lepiej (ja włożyłam do metalowej miski i przykryłam pokrywką, można też włożyć do woreczka strunowego).  
Wszystkie warzywa ostudzić. Czosnek, pomidory i papryki obrać ze skórek. Wszystkie pieczone warzywa zmielić przy pomocy maszynki do mielenia mięsa. Sok, który wycieknie z pieczonych warzyw (głównie z pomidorów podczas obierania ze skórki) pozostawić. Zmielone warzywa umieścić w dużym garnku, wlać sok (można na początek tylko połowę, cały to może być trochę za dużo). Dodać oliwę, ocet, sól, miód i paprykę (ilość soli i miodu należy skorygować - będzie zależała od słodkości papryki i pomidorów). Całość gotować na małym ogniu, co jakiś czas mieszając - około 1,5 godziny. Gotowy ajvar przełożyć do czystych słoiczków. Słoiki wstawić do garnka z gorącą wodą i gotować na małym ogniu około 30 minut (można je pozostawić w garnku z wodą aż do całkowitego wystudzenia). 



12 komentarzy:

  1. Zapisuję :*. Tylko porcja jak dla wojska, a ja robię tylko dla siebie :) podziele sobie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. EatShrimps - to tak mniej niż 1/3 bym nie schodziła, bo znika ekspresowo :D

      Usuń
  2. Super. Takiego przepisu szukałam :)
    Zakupiłam dziś na targu sporą ilość oberżyny własnie i papryki i się głowiłam jaki przepis wykorzystać :)
    Dziękuję. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tynka - cieszę się, że się "wstrzeliłam" z przepisem :)

      Usuń
    2. Idealnie :)
      A ajvar wyszedł "palce lizać" :)
      Jeszcze raz dzięki za świetny i pyszny pomysł!! :)
      pozdrawiam

      Usuń
    3. Tynka -bardzo się cieszę :) i również pozdrawiam :)

      Usuń
  3. Anulka mój Mąz uwielbia ajvar, zastanawiam się czy nie zrobić mu porcji:)

    OdpowiedzUsuń
  4. A ja jeszcze nie jadłam ajvaru. Widzę, że dużo tracę, bo zapowiada się smakowicie i aromatycznie.
    Pozdrawiam. :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Witaj,zachwycił mnie skład tej potrawy,zestaw doskonaly chciało by sie powiedzieć,Pozwól ze skopiuję do zbioru domowych przetworów.brakuje w domku tylko bakłażana ale jutro piateczek,więc na ryneczku się znajdzie.Dziekuje serdecznie za przepis i pieknie pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kaj07 - miłego gotowania i zajadania :) Daj znać jak wyszło.

      Usuń